Voorwoord Vastgoedrapportage Twente

vastgoedrapportage Twente

Voorwoord Vastgoedrapportage Twente

Januari, 2018

Al vele jaren werk ik in het veld van retail en vastgoed als adviseur voor de gebruiker/retailer. In 2008 werd ook ik verrast door de crisis die in alle hevigheid losbarstte. Natuurlijk waren er al wel de nodige signalen. In mijn toenmalige functie als vastgoedadviseur voor de retail organisatie Intres was duidelijk dat het een keer fout moest gaan. Het aanbod van winkelmeters werd te groot en de huurprijzen waren te hoog. De correctie zou vanzelf komen, alleen is daar een economische crises overheen gekomen.

Is er nu nog steeds een crisis? Nee, die ligt gelukkig achter ons. Hebben we van de crisis geleerd? Helaas niet. Op initiatief van onder andere het ministerie van Economische Zaken is er wel een retail agenda opgesteld, samen met belanghebbenden als Inretail, Detailhandel Nederland en de IVBN. De uitvoering daarvan gaat echter te langzaam. Ik heb zelf in 2012 daarover het één en ander op papier gezet. Iets met konijnen in groot licht!

We moeten ons realiseren dat de wereld is veranderd: de consument is niet meer wie hij was. Het bestedingspatroon is veranderd, denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de Smartphone en bijkomende kosten. Ook is de consument niet meer in één hokje te plaatsen. Hij schiet heen en weer tussen kwaliteit en de daarbij behorende prijs en discount. En met het succes van Marktplaats en kringloopwinkels kunnen we concluderen dat ook tweedehands tegenwoordig helemaal in is. Is dit erg? Welnee. Het resultaat is wel dat de consument voor de retail minder snel te vangen is. Deze consument is ook nog eens veel beter geïnformeerd. De retailer moet dus veel flexibeler met zijn concept en assortiment omgaan.

Hoe ik de gevolgen voor de winkelgebieden zie? Christaller is terug. We spreken weer over hoofdwinkelgebieden met daaromheen satellieten en daaromheen ook weer satellieten. Dus andersom, van buurt- naar wijkcentra en van stadsdeel naar kernwinkelgebieden. Met daarboven een ‘grote’ stad. Dit alles gelardeerd met GDV/PDV gebieden en outlet centra, eventueel ingebed in een binnenstad. Net als de retailer, zullen deze winkelgebieden zich snel moeten aanpassen. Met name de middelgrote winkelgebieden. Flexibiliteit is noodzakelijk, waarbij winkelgebieden kunnen verkleuren naar wonen en werken.

Vaststellen van de identiteit van je winkelgebied is dus van groot belang. Dat geldt niet alleen voor winkelen, maar zeker ook voor cultuur, natuur en horeca. Stel je DNA vast en werk dat uit! Ga uit van je sterke kanten.

Wat betekent dat voor Twente?

  • Zie Twente als één sterke regio, met leuke steden en dorpen en een schitterende natuur.
  • Maak een keuze voor de sterkste stad. Enschede! Lardeer de overige steden daaromheen met een goed gekozen DNA.
  • Ga niet de strijd aan wie het mooiste of grootste voetbalstadion heeft of GDV/PDV gebied of outlet centrum, maar verdeel dat op de meest logische wijze over de regio.

 

Samenwerken is het devies! Vanuit deze kracht word je voor de consument aantrekkelijk en voor mij als inwoner van Rotterdam regelmatig ook.

Succes met deze mooie uitdaging.

No Comments

Post a Comment