Zelfreflectie of te wel hoe staat het met de samenwerking tussen de retailers?

Naarmate de druk op de fysieke retail groter wordt, lijkt het wel of samenwerking tussen de retailers een steeds lastiger issue wordt.

Ik draag de fysieke retail een zeer warm hart toe. Toch zie ik dat in deze, voor de fysieke retail, lastige economische tijden, dat de samenwerking tussen de retailers te wensen overlaat.

Overheid

Ik ben bij verschillende processen betrokken, naast aanhuur, heronderhandelen en afstoten van huurovereenkomsten voor de retailers, ben ik ook o.a. betrokken bij processen als krimpbegeleiding. Bij met name dat laatste valt op dat overheden hun verantwoordelijkheden pakken. De centrale overheid middels de Retailagenda, de provinciale overheid in het verlengde hiervan en de lokale overheid mede door activiteiten vanuit De Nieuwe Winkel Straat. Allerlei initiatieven die de stakeholders hierin ondersteunen, zowel financieel als in de vorm van menskracht, maar het lijkt dat de retailer achteroverleunt.

Retailer

Dat kan niet de bedoeling zijn. Samenwerking moet beginnen op de werkvloer en in de winkelstraat, maar ook op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Uiteraard kunnen de verschillen groot zijn: Food versus Non-Food, Grootwinkelbedrijf versus lokale winkelier, franchise versus filiaalbedrijf. Maar de verschillen kunnen nooit zo groot zijn, dat ze niet overbrugt kunnen worden. Uitgangspunt is de consument en die verwacht vanuit de fysieke winkel net dat beetje meer. Als de consument de moeite neemt om te gaan winkelen, dan doet hij dat vanuit het koopmotief! Passantenstromen nemen af, maar bon bedragen nemen toe!

De praktijk

De afgelopen maanden ben ik diverse keren tegen het fenomeen niet willen samenwerken aangelopen. Onder andere:

  • huurprijs uitwisseling, liever niet, want concurrentiegevoelige informatie. Grote eigenaren doen het al jaren, uitwisseling en vastleggen van huurgegevens, waarom de huurders niet?
  • Een winkelcentrum wil niet van de grond komen: samenwerken om een gezamenlijk standpunt in te nemen: liever niet, want die eigenaar kom ik ook in andere winkelcentra tegen.
  • Gezamenlijk openingstijden, op koopavonden en op koopzondagen wel of niet open? Waarom, ik bepaal zelf wel wanneer ik open ben. Te veel openingsuren levert zeker niet altijd meer omzet, maar een basis afspraak moet toch mogelijk zijn rekening houdend met de exploitatie kosten en eventuele geloofsovertuigingen.

Actie

Ik zou hier nog wel zeer lang door kunnen gaan, maar ik weet zeker dat iedereen uit zijn eigen praktijkvoorbeelden kent. Retailer doe hier wat aan voordat het te laat is. De consument heeft nu veel te kiezen! Samenwerken is echt niet moeilijk, dat begint namelijk zoals eerder gezegd al op de werkvloer van de winkel en naar buiten toe naar je collega retailer kijken is ook echt niet moeilijk. Laat je in grotere zaken door een derde vertegenwoordigen. We zullen met alle stakeholders: retailers, horeca, verhuurders, overheid, dienstverlening, gezondheidszorg en cultuur ervoor moeten zorgen dat winkelgebieden voor de consument aantrekkelijk blijven om te komen, te verblijven en geld uit te geven!