BLIJFT NS HAAR STATIONSWINKELS EXPLOITEREN?

BLIJFT NS HAAR STATIONSWINKELS EXPLOITEREN?

Op 6 december 2018 stond er een artikel in het NRC betreffende de vraag of de NS en ProRail wel gerechtigd zijn om winkels op stations te exploiteren. Alleen al aan exploitatie van deze winkels verdient de NS jaarlijks 375 miljoen euro. In 2015 werd door de minister van Financien Jeroen Dijsselbloem (PvdA) het debat geopend of dit concurrentievoordeel van de NS niet moet worden overgelaten aan commerciële partijen. Waren die winkels op de stations wel een kerntaak van de NS?

Nu heb ik de afgelopen jaren veelvuldig contact gehad met de NS, omdat een opdrachtgever van mij al winkels exploiteerde op de grote stations. We moesten zowel tijdens als na de verbouwing van de stations de positie van deze huurder veiligstellen. Toentertijd was de exploitatie van de winkels op een stations ook al economisch verantwoord. Onderhandeling was noodzakelijk en meerdere scenario’s passeerden de revue, waaronder ook de optie dat de NS zelf de winkel wilde gaan exploiteren.

Nu is gebleken dat de NS in staat is geweest om met name de 4 grote stations, waaronder Utrecht en Amsterdam, echte overstapmachines te laten zijn. De exploitatie van de winkels klopt en de consument waardeert een station als bovengemiddeld. Als de NS en ProRail er dan ook nog in slagen om de dienstregeling zodanig vorm te geven dat de blik op het horloge van de reiziger niet meer nodig is, dan voldoen we aan een al eeuwenoud principe dat daar waar reizigers elkaar kruisen er een economische activiteit ontstaat. Logisch, ja logisch!

 

Lees hier het artikel van het NRC.